La Fundació Isidre Esteve celebra el seu desè aniversari amb nous reptes

La Fundació Isidre Esteve compleix una dècada de vida. L’entitat va néixer al març de 2011, quan el pilot d’Oliana va decidir aprofitar la seva pròpia experiència per a ajudar a millorar la qualitat de vida de les persones amb discapacitat física o mobilitat reduïda. Va ser l’origen d’un projecte sense ànim de lucre que s’ha consolidat amb el pas dels anys després de realitzar una gran labor social. Ara, un decenni després, la Fundació Isidre Esteve mira al futur amb nous desafiaments en l’horitzó per a ampliar la seva vocació de servei cap a nous col·lectius.

Afectat per una lesió medul·lar des de 2007, Isidre Esteve va comprovar en primera persona que l’activitat física és la millor eina per a superar les situacions més delicades i afrontar el futur amb optimisme. Aquesta va ser la clau que li va portar a impulsar la creació de dos Centres Ponts, primer a Barcelona, en el CAR de Sant Cugat, i, posteriorment, a Vigo. L’objectiu era -i continua sent- que altres persones amb problemes de mobilitat tinguessin un espai que els ajudés a reinserir-se a la societat a través de l’esport.

“Hi ha molta gent amb diferents discapacitats físiques, però no la veiem perquè un bon número està tancada mental i físicament a la seva casa. Nosaltres ajudem i acompanyem als que estan predisposats a superar les seves dificultats per a obrir-se a una vida plena de possibilitats. I per a nosaltres, gran part d’aquestes possibilitats comencen amb la pràctica de l’esport, perquè això contribueix de manera determinant al fet que la persona millori física, anímica i socialment, alhora que beneficia al seu entorn”, explica Esteve.

En els Centres Puente, els usuaris disposen de material d’entrenament bàsic i personal especialitzat per a aprendre a realitzar un programa d’exercicis personalitzat que pugui tenir continuïtat en qualsevol gimnàs convencional. Durant l’última dècada, la FIE no sols ha atès nombroses persones, sinó que al seu torn ha pogut formar a tècnics, gràcies a la col·laboració amb diferents universitats.

Lidia Guerrero, directora de la Fundació Isidre Esteve, recorda que “comencem només amb persones afectades per una lesió medul·lar, que és el que millor coneixíem, però actualment estem treballant amb usuaris amb qualsevol discapacitat física, congènita o adquirida, o que pateixen malalties degeneratives com l’esclerosi. A més, des de fa quatre anys, comptem amb uns estudis científics que permeten avalar el nostre treball de manera objectiva”.

Un altre canvi molt significatiu respecte als inicis dels Centres Ponts és el que afecta l’equip tècnic. “Al principi ho formaven voluntaris, llicenciats o estudiants en Educació Física o Fisioteràpia, que ens ajudaven en les seves hores lliures. A poc a poc, aquest equip s’ha professionalitzat, ja que l’exigència de coneixements i implicació actualment és molt alta”, explica Guerrer.

Un dels esforços que ha dut a terme l’entitat en tot aquest temps ha estat donar visibilitzeu a la seva important labor social, conscienciar i promoure l’esport inclusiu. Per aquest motiu es van crear dos grans esdeveniments que se celebren anualment: la Coruxo Móvese, a Vigo, i el Gran Premi FIE, en el Circuit de Barcelona-Catalunya. Tots dos reuneixen multitud de participants i col·laboradors que brinden el seu suport a l’entitat i als col·lectius afectats en sengles jornades festives.

En els seus deu anys de vida, la Fundació Isidre Esteve també ha treballat molt dur per a contribuir a la recerca mèdica a fi de millorar la qualitat de vida de les persones afectades per una lesió medul·lar. Gràcies a la implicació de diverses entitats i empreses, es va desenvolupar el Coixí Intel·ligent ‘Nubolo’ per a combatre les úlceres per pressió.

Èxits com aquest representen una gran injecció de moral per a la Fundació Isidre Esteve que, amb motiu del seu desè aniversari, es marca noves metes.

“En un futur pròxim esperem ampliar el servei dels nostres Centres Ponts a altres col·lectius i permetre així que l’activitat física continuï millorant la qualitat de vida de les persones”, conclou Lidia Guerrero.