Donar suport a la persona per a descobrir les seves possibilitats no només l’ajuda a ella sinó també a la societat que adquireix més eines per relacionar-s’hi sense pors, desconfiances i inseguretats. El coneixement genera proximitat i la proximitat, sinèrgies de col·laboració que permeten avançar en el bé comú.

En aquest sentit, la FIE organitza activitats en entorns comunitaris i amb participació de tota la societat que afavoreixen aquest coneixement, aproximació, col·laboració i corresponsabilitat.  L’exemple més clar són les Jornades escolars, el Gran Premi FIE que es celebra cada any al Circuit de Barcelona Catalunya i la Coruxo Móvese, a Vigo.

Gran Premi FIE

La FIE celebra anualment al Circuït de Catalunya Montmeló, una jornada d’esport inclusiu oberta a tota la societat. Es tracta de una jornada festiva i lúdica en què participen escoles, empreses, esportistes, periodistes i persones aficionades a l’esport, i on es fomenta l’esport inclusiu i els valors de l’esport i on s’explica la labor que se desenvolupa la FIE.

El Gran Premi té com objectiu principal demostrar que persones amb i sense discapacitat poden competir juntes, compartir els esports, els seus valors i fomentar el treball en equip i la cooperació.

El programa d’activitats per a tots els públics s’inicia al matí amb un espai infantil de pràctica esportiva per experimentar i conèixer el que suposa una discapacitat física.

A la tarda, s’organitzen voltes solidàries en cotxe per la pista del Circuït, com aperitiu a l’esperada carrera de relleus en handbike i bicicleta entre equips formats per col·laboradors i amics de la FIE. Entre les persones participants hi ha nombroses cares conegudes d’esportistes, cantants, actors i actrius, periodistes…

El final de festa arriba amb el sopar de gala a la recta principal del traçat de cursa amb diferents actuacions musicals mentre s’expliquen els diferents projectes de la FIE.

Coruxo Móvese

La Coruxo Móvese és l’esdeveniment esportiu que la FIE organitza cada any a Vigo, concretament, a les instal·lacions del Coruxo CF i el seu entorn.

És un acte obert a la societat, en que totes les persones poden participar d’alguna manera: en “l’Andaina” accessible amb amigues i familiars, en la “carrera d’orientació”, que es fa per equips i en la qual poden participar persones amb o sense mobilitat reduïda, equips mixtes, amb altres esportistes…

Els més petits també tenen l’oportunitat de practicar esports adaptats com baloncesto i bádminton en cadira de rodes, goal ball… en la zona “ponte na súa pel”.

El dia d’abans es fa una jornada lúdico-musical, en què a la tarda, diferents  animadores infantils fan actuacions de conscienciació en diferents àmbits a més de la discapacitat.

Una vegada acabades les activitats es fa entrega dels trofeus i premis.

Es comparteix experiències en un àpat popular, a què totes les persones participants estan convidades.

A la nit comencen els concerts a càrrec de músics i cantants gallegues, de forma desinteressada.

Jornades Escolars

Si volem que societat canviï i sigui més tolerant i inclusiva hem de començar per treballar des de la base, els nens i les nenes son el futur. Tenen una capacitat d’aprenentatge increïble, si les ajudem a conèixer què és una discapacitat perdran la por a allò que és desconegut i aprendran a relacionar-s’hi amb respecte.

La millor manera d’aprendre és experimentar i això és fàcil al Centre Pont. Organitzem jornades amb centres educatius moguts per aquest interès, amb el següent ordre del dia:

• Un esportista paralímpic dona la benvinguda i explica la seva experiència.
  • Experimentació: organitzem diferents grups que alternaran les activitats:
    • Grup 1: Visita al Centre Pont. Observen com entrenen les persones amb discapacitat física. Els expliquem les diferents discapacitats, el que suposa per a les persones que les tenen, les seves necessitats i què coses sí poden fer.
    • Grup 2: Realitzen algun esport posant-se “en la pell” d’una persona amb discapacitat i així aconsegueixen major empatia amb ella.
  • Reflexió: Xerrada amb les persones de la direcció del Centre Pont i la doctora Empar Cuxart, excap de rehabilitació de l’Hospital de la Vall d’Hebron i assessora de la FIE. Durant la xerrada s’intenta donar resposta a tots els dubtes que prèviament els nens i les nenes han plantejat a classe. També se’ls fa preguntes per a que reflexionin sobre el viscut durant la jornada.

Seguiment posterior a la visita. Conjuntament el professorat i la direcció de la FIE avaluen l’impacte d’aquesta acció sobre l’alumnat.

Amb el suport de